czwartek, 17 listopada 2011

Ryba pieczona w liściach bananowca (lub nie:)) i sałatka z ananasa

Od czasu mojego drugiego pobytu na Bali choruję na rybę pieczoną w liściach bananowca, niestety u mnie liści bananowca nie sprzedająLUprawiają wprawdzie banany w okolicy Paphos, ale musiałabym się zakraść i zwinąć liście, a to trochę za duże poświęcenie. Ostatnio podsyłałam przepisu na tę rybę przyjaciółce, która mieszka w Indiach, ona ma liście u siebie na rynku, a nie miała pomysłu, jak je wykorzystać. Moja ryba musiała się zadowolić papierem do pieczenia, na Bali to była ryba o białym mięsie, dorsz, lub coś o podobnym smaku, niestety u mnie akurat tego typu ryb świeżych nie można kupić, mając do wyboru leszcza, okonia, miecznika, tuńczyka, łososia, pangę i labraksa, ostatecznie wybrałam łososia.

Ryba pieczona w liściach bananowca (lub nieJ)
Na podstawie: Baked Fish with Thai Lemon Mint Sauce
sok i skórka otarta z cytryny
pół pęczka posiekanej mięty (garść)
2 łyżki brązowego cukru
2 łyżki sosu rybnego
1 łyżka pasty chili (sambal oelek) lub więcej jak macie ochotę na ostre
1 łyżka oleju
2-3 posiekane łodygi trawy cytrynowej (obrane z zewnętrznych twardych liści i używamy tylko dolnej, nie zdrewniałej części
3-4 posiekane szalotki
2 filety z łososia lub innej ryby, każdy około 200 gram
2 łyżki masła
Do zawinięcia liście bananowca lub papier do wypieków

Mieszamy cytrynę z miętą, cukrem, sosem rybnym i pastą chili, tak żeby cukier się rozpuścił.
Rozgrzewamy olej na patelni i dusimy szalotki z trawą cytrynową, aż zmiękną i nabiorą koloru.
Rozkładamy dwa arkusze papieru (lub liść bananowca), na każdym układamy połowę szalotek z trawą cytrynową, na to rybę i łyżkę masła, zawijamy i wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni Celsjusza i pieczemy około 15-20 minut.

Ja podałam do tego ryż jaśminowy i sałatkę z ananasa.

Sałatka z ananasa
mały ananas pokrojony w kostkę
mały ogórek pokrojony w kostkę
kilka małych pomidorków przekrojonych na pół
klika łyżek posiekanej mięty
½ czerwonej chili bez pestek, drobniutko pokrojonej
sos:
ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę
1 łyżeczka brązowego cukru
sok z limonki
1 i ½ łyżeczki sosu rybnego

Mieszamy składniki sosu i polewamy sałatkę.
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz